5 valkuilen voor een startende franchiseformule

17 september 2020 Door: Ruben Groeneveld

Een goede franchiseformule kan voor zowel de franchisegever als de franchisenemer zeer winstgevend zijn. Toch gaat het nog wel eens mis met beginnende franchiseformules. In dit blog bespreken we 5 veel voorkomende valkuilen voor een startende franchiseformule.

5 valkuilen voor een startende franchiseformule

  • Het niet zorgvuldig selecteren van franchisenemers

Een franchisegever is niets zonder goede franchisenemers. De franchisenemers zijn degenen die de formule uiteindelijk bij de klant brengen. Een capabele ondernemer als franchisenemer is dus geen overbodige luxe! Selecteer uw franchisenemers dus zorgvuldig.

  • Geen goede locatiekeuze

Niet elke franchiseformule werkt overal even goed. Een formule kan in de ene stad een enorme hit zijn en in een andere stad een totale flop. Doe daarom voordat u een franchisenemer in een bepaalde stad of regio contracteert grondig onderzoek naar de belangstelling van consumenten en lokale ondernemers.

  • Het ontbreken van een (goed) franchisehandboek

Een franchisehandboek is voor zowel de franchisegever als de franchisenemer een onmisbaar document. Het handboek is een soort ‘operation manual’: de franchisenemer weet door middel van het handboek hoe de franchiseformule precies in elkaar steekt, en hoe hij zijn vestiging en de processen in overeenstemming met de franchiseformule moet brengen. Daarnaast kan er op het handboek worden teruggevallen wanneer er geschillen ontstaan. Een goed franchisehandboek mag dus niet ontbreken.

  • Geen (goed) overleg met de franchisenemers

Een voorwaarde voor succes van een franchiseformule is goed en structureel overleg tussen de franchisegever en de franchisenemers. Zo kunnen bijvoorbeeld ideeën van de franchisegever en de franchisenemer met elkaar worden afgestemd, waarna de beste ideeën in de formule kunnen worden ingevoerd. Ook kan in dit overleg door partijen worden aangegeven wat er naar hun idee beter kan. Zo worden conflicten in de toekomst vermeden.

  • Te veel uitbreidingsdrift

Franchisegevers willen vaak snel uitbreiden. Dit is natuurlijk goed, maar het onderhouden van de al bestaande franchise vestigingen wordt daardoor soms ondergesneeuwd. Dit kan de reputatie van de hele formule aantasten.

  • Onderschatting van de franchiseformule

Allerlaatst wordt het in stand houden van een franchiseformule nogal eens onderschat. Bij het in stand houden van een franchiseformule komt namelijk heel wat kijken. Denk hierbij aan het opzetten van grotere marketingcampagnes, communicatie richting de franchisenemers, werving en selectie van goede franchisenemers en de juridische kant. Al met al is het runnen van een franchiseformule heel wat complexer, maar ook uitdagender dan alleen het runnen van een eigen vestiging. Franchisegevers moeten daarom blijven investeren in de franchiseformule, anders zullen ze op termijn worden ingehaald door concurrenten of andere franchiseformules.

Nieuwe Wet Franchise 

Per 1 januari treedt de nieuwe Wet Franchise in werking. Benieuwd wat er gaat veranderen? Lees dan deze blog.