Webshop overnemen: 7 tips voor een vlekkeloze overname

1 november 2017 Door: Beverwijk Van Gilst Advocaten

Webshop overnemenWil jij een bestaande webshop overnemen? Dan is het van belang om je eerst goed te verdiepen in de betreffende webshop en bij een overname de juiste zaken vast te leggen.

Webshop overnemen tips

Om je op weg te helpen hebben we deze blog met ‘webshop overnemen tips’ voor je geschreven, met daarin de belangrijkste aandachtspunten.

1. Waarom is de webshop te koop?

De eerste tip: start with why. Waarom biedt de huidige eigenaar de webshop ter overname aan? Wanneer dit niet wordt vermeld is het zaak de motieven hiervoor te achterhalen en hier expliciet naar te vragen. Veelgehoorde argumenten om een webshop in de etalage te zetten zijn:

  • Gebrek aan tijd > dus wil jij als potentiële koper weten hoeveel tijd het beheer vraagt.
  • Focus op andere activiteiten > gaat dit over de beperkte potentie en dus over beperkte omzetgroei of kleine marges?
  • Cashen > de huidige eigenaar wil met de verkoop een voorschot op toekomstige winsten.

Ook wanneer de verkopende partij een duidelijke onderbouwing lijkt te kunnen geven, is het zaak om goed door te vragen. Better safe than sorry!

2. Evalueer het verdienmodel

Zorg dat je alle financiële cijfers bemachtigt en dus goed inzage krijgt in het verdienmodel van de webshop. Daarbij zijn van belang:

  • Schaalbaarheid > als je bijvoorbeeld met op maat gemaakte producten te maken hebt is de schaalbaarheid beperkt.
  • Marges > onderzoek de gemiddelde marge, maar ook de marge per productgroep of productniveau.
  • Kostenstructuur > hebben bepaalde periodieke investeringen net plaatsgevonden of komen deze er binnenkort aan?

3. Evalueer de techniek

Een webshop draait op software en het is zeer belangrijk te weten hoe de inrichting hiervan is.

  • Op welke techniek is de webshop ontwikkeld? Is er gebruik gemaakt van gangbare software (zoals WooCommerce of Magento) of is er juist iets op maat ontwikkeld?
  • Is de software up-to-date en zo niet, is dit een potentiële (grote) kostenpost?
  • Ben je gebonden aan een vaste leverancier en zo ja – voor hoe lang?

Wanneer er op dit gebied vraagtekens zijn, is het wellicht verstandig een externe partij een audit te laten verrichten voordat je overgaat tot de webshop overnemen.

4. Analyseer de statistieken en historie

Zorg dat je volledige toegang krijgt tot de statistieken. Dit is de voornaamste manier om de historie goed onder de loep te nemen. Toegang tot de Google Analytics account (of een ander statistiekenpakket) gaat je al veel informatie verschaffen, maar zorg dat je ook inzage krijgt in andere data, bijvoorbeeld:

  • Rankings in zoekmachines;
  • Uitgaven aan en kliks op advertenties, bijvoorbeeld Google AdWords;
  • Statistieken en historie van social media accounts.

Voor al deze data geldt: kijk zoveel mogelijk in de tools die deze data verzamelen en vertrouw niet zomaar op een uitdraai in PDF. Er zijn gevallen bekend waar bepaalde zaken voor verkoop werden opgeblazen om de verkoopprijs te boosten. Ook hier geldt: schakel eventueel een onafhankelijke expert in om dit te onderzoeken.

5. Waardebepaling en onderhandeling over de prijs

Wat betreft de prijsbepaling en onderhandelingen bij de overname van een webwinkel gelden een aantal belangrijke aandachtspunten:

  1. Bepaal voordat je gaat bieden/onderhandelen wat voor jou een redelijke prijs is, maar ook wat de maximale prijs is;
  2. Zorg dat de verkopende partij altijd eerst een prijs noemt;
  3. Begin met een laag bod, zo krijg je direct beeld of en hoeveel onderhandelingsruimte er is.

Een veelgebruikte vuistregel voor de waardebepaling: 10x de maandwinst. Natuurlijk is dit maar een zeer beperkte methode. De potentie van de webshop is vaak een zeer belangrijke factor. Bedenk ook hoeveel tijd, geld en energie het je zou kosten om een vergelijkbare webshop van ‘scratch’ zelf te bouwen en te vermarkten.

6. Neem de tijd!

Een goede deal sluiten kun je maar een keer doen: beter geen deal dan een slechte deal. Laat je dus niet onder druk zetten en neem de tijd de bovenstaande zaken goed in kaart te brengen. Bovendien levert meer informatie je ook altijd een betere onderhandelingspositie op.

7. Maak goede afspraken en leg ze vast

Ben je er uit? Zorg dan dat je goede afspraken maakt en deze ook vastlegt in een overeenkomst.

Webshop overname voorbeeldovereenkomsten

Om je op weg te helpen hebben we de volgende modellen voor je beschikbaar:

Nog aanvullingen of heb je zelf nog ‘webshop overnemen tips’? Laat het ons weten!