Zes tips om wanbetaling te voorkomen

13 december 2019 Door: Ruben Groeneveld

Meer dan de helft van de facturen in Nederland wordt te laat betaald. Vooral kleine ondernemers die factureren aan grotere ondernemingen zijn vaak het slachtoffer van wanbetalingspraktijken. Wanbetalers kosten u tijd en geld. In deze blog geven wij daarom zes tips om wanbetaling in de toekomst te voorkomen.

Tip 1: zorg dat uw eigen boekhouding op orde is

Om te zorgen dat klanten hun facturen op tijd betalen moet allereerst uw eigen boekhouding op orde zijn. Stuur facturen op tijd, zodat de klant deze niet vergeet. Stuur ook op tijd betalingsherinneringen, en eventueel aanmaningen. Zorg ook dat voor uzelf altijd duidelijk is welke facturen nog onbetaald zijn.

Tip 2: gebruik duidelijke algemene voorwaarden

In de algemene voorwaarden neemt u op welke betalingsvoorwaarden u hanteert. Zorg dat deze ondubbelzinnig en duidelijk zijn. Probeer een zo kort mogelijke betalingstermijn af te spreken, maar maximaal 60 dagen. Verder wordt in algemene voorwaarden regelmatig een contractuele rente afgesproken over het openstaande bedrag en/of dat de debiteur de buitengerechtelijke kosten is verschuldigd. Let er wel op dat uw klant de algemene voorwaarden ontvangen en geaccepteerd moet hebben. Voeg uw algemene voorwaarom daarom toe bij de offerte of opdrachtbevestiging en verwijs duidelijk naar de vindplaats op uw website met een url.

Tip 3: ken je klant en zijn kredietwaardigheid

In veel gevallen is het raadzaam om het nodige onderzoek naar uw (nieuwe) klant te verrichten. Ook bij vaste klanten kan het doen van een kredietcheck nooit kwaad. Via partijen als Dun & Bradstreet kunt u eenvoudig een kredietwaardigheidscheck laten doen. Via de website van de Kamer van Koophandel kunt u zelf ook allerlei gegevens opvragen die kunnen helpen bij het beoordelen van de kredietwaardigheid van een klant, zoals de jaarrekening. Bij transacties met particulieren kunt u het Bureau Krediet Registratie (BKR) raadplegen. Ook kunt u een zwarte lijst hanteren: hierin neemt u klanten op waarvan u uit ervaring weet dat zij niet of te laat betalen, zodat u in het vervolg geen zaken meer met hen doet.

Tip 4: verklein je risico’s

Nieuwe klanten die een grote bestelling doen of een kostbare dienst willen afnemen kunt u in termijnen laten betalen, of een voorschot laten betalen. Zo verkleint u het risico op wanbetaling, en kunt u op tijd ingrijpen als het misgaat.

Tip 5: ken de debiteurensmoezen

Zorg ervoor dat u de bekende debiteurensmoezen kent, en hoe u hier het beste op inspeelt. Dit kan u helpen om wanbetaling te voorkomen. Lees onze blog over dit onderwerp hier!

Tip 6: gebruik onze incassoservice

Wordt er ondanks al uw voorzorgsmaatregelen alsnog niet betaald? Dan wordt het tijd voor het formele traject. U kunt zelf of via een incassobureau een 14-dagenbrief (een voorbeeld vindt u hier) sturen naar uw debiteur, waarin u hem een laatste kans geeft om binnen 14 dagen zonder bijkomende kosten te betalen.

Een brief van een advocaat maakt echter meer indruk op uw debiteur dan een standaardbrief van uzelf of van een incassobureau. Speciaal hiervoor hebben wij een online incassoservice ontwikkeld. Met deze incassoservice verstuurt ons advocatenkantoor namens uw onderneming een incassobrief advocaat aan uw debiteur, dit kan al vanaf € 69,-.

Omdat alles online verloopt, is een afspraak met een advocaat of een abonnement op een incassobureau niet meer nodig! Bovendien kunnen we de dienst daarom ook voor een zeer laag tarief aanbieden.

Wij adviseren niet te lang met het formele traject te wachten. Oude facturen zijn namelijk lastiger te incasseren dan jonge facturen. Wij versturen de 14-dagenbrief binnen een dag nadat u de incassoservice online heeft ingevuld, dit is voor u 5 minuten werk. U heeft er daarna geen omkijken meer naar. Betaalt uw debiteur niet binnen de 14-dagentermijn dan kunnen wij het volledige incassotraject verzorgen.

Heeft u vragen over onze incassoservice, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.